Artikelen
gepubliceerd in de media
2017
Stierenstront, varkensbloed en kotszakjes
kunst over Donald Trump
Dat zelfs kunstenaars met hun werk reflecteren op het fenomeen Trump bewijst maar weer eens dat werkelijk alles tot kunst verheven kan worden. De kunst die het oplevert is al even rauw als de campagne die de Amerikaanse presidentskandidaat voert.
Zo is er een schilderij van Trump die de Hitlergroet brengt, waarbij stierenstront uit zijn mond loopt. Echte stierenstront die de Californische kunstenaar Andrew Kong Knight verzamelde in de weilanden die zijn woonplek omringen. Luiheid kan Knight dus in elk geval niet verweten worden, die over het kunstwerk zegt:
“De stierenstront die uit Trump zijn mond loopt vertegenwoordigt de haat, pesterijen en leugens die Trump uit door middel van woorden en daden in binnen- en buitenland.”
tekst loopt door onder de afbeelding
Knight houdt het nog vrij algemeen. De Britse kunstenaar Lydia Leith daarentegen richtte zich op een specifieke uitspraak van Trump. Leiht maakte een kotszakje met de opdruk: “Make America Regurgitate Again”, oftewel: “Laat Amerika weer braken”, waarmee ze verwijst naar de slogan van de Trump-campagne “Make America Great Again”.
tekst loopt door onder de afbeelding
Het kunstwerk dat tot nog toe de meeste aandacht trok is een naaktportret van Trump, waaruit moet blijken dat de presidentskandidaat zo het een en ander te compenseren heeft. Kunstenaar Illma Gore, een Australisch-Amerikaanse, schilderde hem af met een micropenis.
Facebook en Ebay verwijderden het schilderij al van hun website en het kunstwerk leverde Gore behalve doodsbedreigingen ook een dreigende rechtszaak op van een anonieme eiser. Een eiser die het ironisch genoeg wil gooien op digitaal auteursrecht, wat de onfortuinlijke manier waarop Trump door Gore is afgebeeld eerder nog eens bevestigt dan ontkracht.
tekst loopt door onder de afbeelding
Maar er zijn ook kunstenaars die met hun werk juist een voorkeur uitspreken voor Trump. In een kunstuiting getiteld #DaddyWillSaveUs, die door een recensent van The New Yorker enigszins chagrijnig omschreven werd als een ‘trieste poging Trumpisme cool te maken’, had ook precies dat tot doel.
tekst loopt door onder de afbeelding
Als klapstuk van de happening, die te bekijken was via een livestream, nam de beruchte Britse rechtse kunstenaar en activist Milo Yiannopoulos demonstratief een bad gevuld met varkensbloed. De lugubere wassing moest volgens Yiannopoulos een ode zijn aan ‘de mensen die een geliefde hebben verloren door geweld van illegale asielzoekers en moslimterroristen’.
Opvallend aan #DaddyWillSaveUs is vooral dat het een pleidooi is voor een rechts geluid binnen de kunst. Organisator Lucian Wintrich roept tijdens de happening ook uit dat de ‘progressieve fascisten’ conservatieve kunstenaars proberen te beletten om deel te nemen aan kunst. “We moeten de kunstwereld binnenvallen”, aldus Wintrich, “of op zijn minst trollen”.
Hier klinkt een bepaalde tegenstrijdigheid in door, want wat Wintrich en Yiannopoulos willen is vernieuwing in de kunst, maar dan wel door conservatieve kunst meer de ruimte te geven. Wat wel gezegd moet worden is dat dit rechtse geluid binnen de kunst een even verrassend, brutaal en populair verschijnsel is als Donald Trump.
tekst loopt door onder de afbeelding
kunstenaar: Hanksy
Over de kwaliteit van de kunst over Trump moet opgemerkt worden dat het schreeuwerig is. En voor de metaforen die de kunstenaars gebruiken geldt dat ze behoorlijk doorzichtig zijn. Toch geeft die platheid meteen ook het fenomeen Trump treffend weer.