___________
___________
De Volkskrant Beeldende Kunstprijs is een Nederlandse prijs voor jong talent in de beeldende kunst, uitgereikt sinds 2006. De Volkskrant moet stoppen met deze prijs, omdat een krant geen eigen voorkeur voor kunst mag laten blijken.
Om hier uiting aan te geven verstuurde ik per post kunstobjecten in de vorm van een handgranaat naar alle organiserende partijen met de begeleidende tekst: STOP de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. De kunstobjecten zijn gemaakt van klei, zwart geschilderd met plakkaatverf en vervolgens beplakt met fake edelstenen.
De enige betrokken partij welke geen kunstobject in de vorm van een handgranaat heeft ontvangen is het Jaap Harten Fonds, omdat het als uitgever van de catalogus de minst dubieuze rol heeft. Dit fonds ontving slechts een kaart met de tekst STOP de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en een fragment uit het boek Dromen Encyclopedie (Elmar B.V., Rijswijk, 1992).
__________
Mail art: deze vorm van beeldende kunst is ontstaan in de jaren 60 waarbij de communicatie per post het medium is. Mail art-kunstenaars wisselen via poststukken hun kunstwerken uit en omzeilen daarmee de traditionele kunstinstellingen bij het verspreiden van hun werk. (Bron: Wikipedia)
____________________
De betrokken partijen – de kunstobjecten (foto’s)
__________________
de Volkskrant
De Volkskrant is een krant en maakt daarmee onderdeel uit van de vrije pers. Deze zou nooit een eigen voorkeur moeten laten blijken en altijd onafhankelijk verslag moeten doen, ook van kunst. Het zou dus al helemaal niet zelf een kunstprijs moeten organiseren.
[de Volkskrant organiseert de prijs en is werkgever van jurylid Anna van Leeuwen]
Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds is een overheidsfonds en zou zich dus niet met de vrije pers – en alles dat het organiseert – moeten bemoeien.
[het Mondriaan Fonds is werkgever van juryvoorzitter Barbara Visser (adviseur, mentor, voorzitter adviescommissie), Vincent van Velsen (adviseur, voorzitter adviescommissies) die deelnemer Emanuelson nomineerde en Yuki Kho (adviseur) die deelnemer Andriessen nomineerde. Het fonds heeft voorzitter Visser in het verleden voor ruim 120.000 euro gesponsord (o.a. Projectinvestering Kunstenaar 2018, Werkbijdrage Bewezen Talent 2018), net als jurylid Verily Klaassen (PARK013), jurylid Sjoerd Kloosterhuis (Werkbijdrage Kunstinitiatieven 2017, 10.000 euro) en genomineerden Philip Vermeulen (Experimenteerreglement kunstenaarshonoraria), Özgür Kar (Experimenteerreglement kunstenaarshonoraria), Wouter Paijmans (Werkbijdrage Jong Talent) en Isabelle Andriessen (Experimenteerreglement kunstenaarshonoraria)]
Rabobank
De Rabobank is een bank met een eigen kunstcollectie. Als de Rabobank prijzengeld voor kunst ter beschikking stelt, zou het niet zelf werk in de collectie moeten hebben dat daardoor meer waard zal worden, zoals van winnaars en genomineerden uit het verleden. Een bank zou zich sowieso niet moeten inlaten met een kunstprijs, als deze georganiseerd wordt door een krant.
[de Rabobank heeft werk in de kunstcollectie van Breure/van Hulzen, Guido van der Werve, Evi Vingerling en Fiona Tan, allemaal winnaars en genomineerden uit het verleden. Ook sponsort de Rabobank de RijksakademieOPEN, een opleiding gevolgd door genomineerde Özgür Kar]
Stedelijk Museum Amsterdam
Als de directeur van een museum als het Stedelijk Museum Amsterdam in de jury van een kunstprijs zit, zouden de genomineerden nog geen enkele relatie met het museum moeten hebben. Ook zou een museum zich niet moeten inlaten met een kunstprijs, als deze georganiseerd wordt door een krant.
[directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs is jurylid, terwijl genomineerde Isabelle Andriessen in 2018 in het museum exposeerde en genomineerde Philip Vermeulen later dit jaar]
Stedelijk Museum Schiedam
Een museum als het Stedelijk Museum Schiedam zou geen podium moeten bieden aan een kunstprijs, als deze georganiseerd wordt door een krant.
Jaap Harten Fonds
Het Jaap Harten Fonds zou zich niet moeten inlaten met een kunstprijs, als deze georganiseerd wordt door een krant.
kunstenaars
Aangezien het ondoenlijk is alle kunstenaars in Nederland een kaart te sturen, hield ik deze zelf.
Museum Voorlinden
Als de directeur van een museum als Museum Voorlinden in de jury van een kunstprijs zit, zou het niet zelf werk in de collectie moeten hebben dat daardoor meer waard zal worden. Behalve dat zou een museum zich niet moeten inlaten met een kunstprijs, als deze georganiseerd wordt door een krant.
[directeur van Museum Voorlinden Suzanne Swarts nomineerde deelnemer Vermeulen, terwijl het museum werk van tevens genomineerde Wouter Paijmans in de collectie heeft]
________
Video
________
Links
Lees hier wat ik in 2016 al schreef over de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en over de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek.
Lees hier mijn recensie van de Prix de Rome 2017.
Lees hier mijn verslag van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2017.
Lees hier mijn mailwisseling met jurylid van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2020 Verily Klaassen.