Dit essay uit 2018 gaat over de verhouding tussen kunst en de kunstenaar versus de maatschappij, de overheid en de kunstwereld.
Met reacties van componist Cornelis de Bondt en dr. Rob van Gerwen.
Foto: Nelle Boer in 2002
“Pas in de nasleep van mijn project Nizar Mourabit ben ik me voor het eerst grondig gaan verdiepen in hoe het wat kunst aangaat in Nederland werkt. Door het gesprek aan te gaan met bekende en minder bekende kunstenaars. Binnen en buiten mijn eigen vakgebied beeldende kunst. Door veel te lezen over kunst, zowel in kranten als online en wat kunstenaars zelf aangeven, wat gaandeweg de discrepantie tussen die twee voor mij steeds meer helder maakte.”
——————————————————————————————————————————————————————————-
Lees het complete essay door op de link hieronder te klikken.
- Aantal woorden: 2971
- Leestijd: 20 minuten
——————————————————————————————————————————————————————————–
Lees de reactie van Dr. Rob van Gerwen, verbonden aan het Nederlands Genootschap voor Esthetica en het departement Wijsbegeerte van de Universiteit Utrecht, op De Artistieke Status Quo door op de link hieronder te klikken.
- Aantal woorden: 350
- Leestijd: 3 minuten
——————————————————————————————————————————————————————————–
Lees de reactie van de Nederlandse componist Cornelis de Bondt, als docent verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, op De Artistieke Status Quo door op de link hieronder te klikken.
- Aantal woorden: 1246
- Leestijd: 10 minuten
HET KUNSTWERK MOET ZICHZELF TERUGVERDIENEN